Sådd, skörd, tröskning, malning och bakning – mycket av maten på bordet är slutresultatet av en lång process som pågick året runt.
Åkrarna skulle plöjas, gödslas, harvas. Oftast låg delar av jorden i träda för att hämta kraft och trädan skulle också bearbetas. Åkrarna skulle dikas och jordbruket var en kretsgång och ett samspel mellan människa, natur och djur. ”Äng är åkers moder” innebär att djuren som betar på ängen lämnar gödsel till åkrarna, förutsättningen för spannmålsodlingen. Det fornsvenska ordet and användes långt fram i tiden för brådskande arbete, som vårand och skördeand eller slåttanna.
För att inte misslyckas med odlingen, tolkade man olika tecken och iakttog försiktighet. Först och främst noterade man tecken i naturen: När bokträden började grönska, var det tid att så havre och när eklöven voro stora som råttöron var det tid att så korn (Skåne). När harven ryker och dyngvagnen dryper (Västergötland). Eftersom landet är långt och förutsättningarna för odling varierar, går det naturligtvis inte att så och skörda vid samma tidpunkt överallt. Det är olika tecken som iakttas. I Skåne tittar man på bokens lövsprickning och i norra Sverige på björkens, till exempel.
Det fanns också folkliga föreställningar kring olika märkesdagar, då man kunde ta tydor om kommande skörd tex. Ett av de mest kända, fortfarande levande i muntlig tradition, är ”Om Erik ger ax ger Olof kaka”. Erik och Olof finns fortfarande med i almanackan 18 maj respektive 29 juli. Flera av märkesdagarna finns med i Bondepraktikan, den skrift som, tillsammans med almanackan, var till vägledning för bönderna. I Bondepraktikan fanns också råd och regler som byggde på astrologi, månens faser och signaturlära (lika åstadkommer lika). Därför skulle man så när månen växer, då skulle det växa bättre och potatis och andra rötter skulle i jorden när månen stod i nedan.
Många av våra märkesdagar är helgondagar som härstammar från det katolska kyrkoåret, men en del kommer från namn som införts i almanackan under 17- och 1800-talen. Ibland är själva namnet upphov till en regel som kunde passa i tiden, till exempel att man inte skulle bryna lien efter Brynolf, 16 augusti, eller att potatisen skulle sättas på Potentia, 19 maj.
Vissa veckodagar, särskilt fredagar, ansågs också bättre än andra när det gällde att påbörja ett stort viktigt arbete som sådd eller skörd.
Gregorius räknades som första vårdag och vårdagjämning före 1753. Även efter det betraktades Gregorius som vårdagjämning i Bondepraktikan. Då förutspåddes vädret för de kommande fyra veckorna, vilket var av största vikt inför det stundande vårbruket.
På våren såddes det mesta, med undantag för rågen. I de nordligaste delarna av landet var det kvinnornas uppgift att så. Det ansågs bra om det var kallt under sådden. Den som fick så med pälsen på skulle få skörda i skjortärmarna, var ett mycket spritt talesätt.
Läs merNu måste förra årets skörd vara sluttröskad och i Skåne skulle plogen sättas i jorden, hur frusen den än var. I de norra delarna av landet skulle vinterkörslorna vara avslutade, så att vårbruket kunde börja.
Läs merTiburtius ansågs vara den dag som björnen gick ur idet. Det var en tid när man spådde väder för kommande vår, sommar och höst.
Läs merDe sista dagarna i april, förutsåg man i norra Sverige hur sommarens väder skulle bli: ”Ture, Tyko och Mariana, de skola sommaren dana . I södra Sverige har Ture och Tyko allmänt kallats för sådagar eller havredagar, då sådden skulle börja. I Småland har också sagts att ”om Ture och Tyko bära har (dvs om det snöar) blir det ingen sommar förrän Eskil, 12 juni”
Läs merEriksmässa eller Ersmäss var i traditionen rätt dag att så sin åker – ”Om Erik ger ax ger Olof kaka”. Fast i själva verket är det oftast för tidigt för sådd i norr och för sent för sådd i söder.
Läs merEn märkesdag för potatissättning.
Urbandagen sägs på vissa platser vara såväl den första sommardagen som den sista sådagen då allt vårarbete skulle vara undanstökat. Men det stämmer förstås inte i de nordligaste delarna av landet, där anses det varsla om god skörd om sådden är igång vid Urbanus, ”Urbanus ska knyta upp banden på sädessäcken”.
Läs merBedadagen har varit en märkesdag för linsådden, men också en dag som varit särskilt lämplig för att sätta bruna bönor. Efter år 1900 var det Blenda som fick ta över som namnsdag i almanackan.
Läs merMidsommar var en självklar tidpunkt att ta tydor och som vädret är på midsommardagen blir det under den följande delen av sommaren. Under de så kallade järnnätterna kring midsommar ökade risken för frost, vilket kunde innebära att man fick ta till olika åtgärder som att elda vid åkern eller dra tömmar eller rep över rågen så den inte skulle frysa.
Läs merUnder 1700-talet ersatte lien skäran som skörderedskap. Säden fälldes med lie och bands i kärvar som fick torka på en stör. Det var mycket folktro runt just spannmålsskörden.
Läs merFrån Småland finns uppgift om att regn på Martadagen betydde ett långvarigt regn.
”Olsmässkroken” eller brödskarven, kallades denna tid, mellan den gamla och den nya skörden. Ofta var det tomt i förråden.
Läs merHär iakttog man vädret, för om det regnade den här dagen skulle det bli en längre regnperiod.
Läs merVid Larsmäss borde slåttern vara slut. Höstsädesodlingen har varit tämligen liten i jämförelse med vårsädesodlingen. Det var råg som såddes och det gällde att så den på Larsmäss den 10 augusti, sådde man senare blev brodden och rotsystemet dåligt utvecklade. Vid Larsmäss var det många som började smaka på potatisen, i brist på annan mat.
Läs merRågen är det enda av de traditionella sädesslagen som klarar av att sås på hösten och övervintra i vårt klimat. Men längst i norr och i nordvästra delarna av landet blir det för kallt och odlingssäsongen är för kort för råg.
Läs merBartolomeus är den senare årshalvans främsta märkesdag. Nu var slåttern avslutad och skörden i full gång. ”Bartla hur du bartla vill så ska ja la ha mina ärter in”, säger ett ordspråk från Västergötland. Där skulle ärtor och bönor skördas innan Bartolomeus-dagen .
Läs merVar natten mot Lovisa-dagen kall, då skulle man kasta handskäran och ta lien, som gav mera spill, men gick fortare. Nu gällde det att skörda före frosten, omtalas från Västerbotten. Från Dalsland sägs att man skulle så höstrågen på Lovisadagen.
Läs merTröskningen påbörjades direkt efter det att säden var inkörd, ibland till och med samtidigt som den kördes in, eftersom säd och bröd ofta var slut i förråden vid den här tiden.
Läs merSå snart man hade tröskat tillräckligt för att kunna baka, kördes säden till kvarnen för att malas.
Läs merMikaeli inträffade när odlingsåret var avslutat. Nu skulle skörden vara bärgad och under tak och potatisen upptagen. Korna skulle stallas in i hela landet och i södra Sverige är Mikaeli också såtid.
Läs merNu skulle allt utearbete ha upphört för året, vintern var i antågande och man tog tydor för vintervädret.
Läs merI de delar av landet där tunnbröd och hårdbröd bakades, var det dags för det stora höstbaket som skulle fylla förråden fram till våren.
Inför julen var det åter dags att värma upp bakugnen. Nu var det inte bröd till de stora förråden som skulle bakas, utan mjukt festbröd som skulle ätas under julhelgen. Viktigt var också att baka bröd till tiggare och andra behövande.
Läs merINSTITUTET FÖR SPRÅK OCH FOLKMINNEN
Isof, Institutet för språk och folkminnen, är en myndighet med uppgift att bedriva språkvård och på vetenskaplig grund öka, levandegöra och sprida kunskaper om språk, dialekter, folkminnen, namn och andra immateriella kulturarv i Sverige.
Gå till institutets webb: www.isof.se Länk till annan webbplats.